عیدغدیر، جشن اکمال دین و اتمام نعمت
حجت الاسلام و المسلمین امین بهرامی (شریعت شوشتری) به مناسبت عید غدیر در یادداشتی آورده است : آغاز سخن: حادثه غدیر مسئله ای نیست که از صفحات تاریخ حذف گردد. ماجرای به امامت رسیدن امیرالمؤمنین حضرت علی بن ابی طالب(علیه السلام)، قابل کتمان کردن نیست، زیرا قرآن مدافع امامت و ولایت آن حضرت بوده […]
حجت الاسلام و المسلمین امین بهرامی (شریعت شوشتری) به مناسبت عید غدیر در یادداشتی آورده است :
آغاز سخن:
حادثه غدیر مسئله ای نیست که از صفحات تاریخ حذف گردد. ماجرای به امامت رسیدن امیرالمؤمنین حضرت علی بن ابی طالب(علیه السلام)، قابل کتمان کردن نیست، زیرا قرآن مدافع امامت و ولایت آن حضرت بوده و آن امام همام ترجمان کتاب خداست. به نص صریح قرآن کریم دین پس از امامت حضرت علی بن ابی طالب(علیه السلام) کامل شد، نعمات خدای منّان بعد از امامت مولی الموحدین به اتمام رسید و حجت بر مردم کامل گردید.
شمه ای از فضائل حضرت علی(علیه السلام) پرداخته ایم که به مناسبت عید سعید غدیر تقدیم ارادتمندان به ساحت مقدس در یادداشت کوتاهی به ولایت می نمائیم. فضائل انکار ناپذیر امام المتقین و امیرالمؤمین حضرت علی(علیه السلام) در قرآن کریم و روایات شریف نبوی: خداوند تبارک و تعالی در آیه ۵۵ سوره مائده می فرماید: (ولی و سرپرست شما منحصراً، خداوند و پیامبرش و آنان که ایمان آورده اند و نماز به پای می دارند و در حال رکوع زکات می پردازند.)
اگر از نظر جمیع مفسرین شیعه پیرامون آیه فوق صرف نظر کنیم، از نظر مفسرین اهل سنت درخصوص آیه مذکور نمی توان صرف نظر کرد. علمای بزرگ همچون طبری و فخری رازی در تفاسیر خود۱، جناب زمخشری در جلد اول کتاب (کشاف)۲ و ابن ابی الحدید معتزلی در جلد سوم کتاب (شرح نهج البلاغه)۳ آیه ۵۵ سوره مائده را در شأن حضرت علی(علیه السلام) می دانند. علمای عامه آیه ۳ سوره مائده که پیرامون عید غدیر و به امامت رسیدن حضرت علی(علیه السلام) است را در شأم امیرالمؤمنین(علیه السلام) دانسته اند.
در آیه مذکور خداوند متعال می فرماید: (امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را برای شما به عنوان آیینی (استوار و پایدار پذیرفتم) علاوه بر مفسران شیعی، علمای عامه نظیر سیوطی در کتاب (الدرالمنشور)، بخاری در صحیح خود۵، فخر رازی در کتاب (مفاتیح الغیب) شأن نزول این آیه را در مورد ولایت امام المتقین حضرت(علیه السلام) در روز عید غدیر می دانند.
در روز عید غدیر که پیامبر اعظم اسلام (صلوات الله علیه و آله) مولی الموحدین حضرت علی بن ابی طالب(علیه السلام) و ۱۱ امام معموم از فرزندان آن حضرت را در مقابل یکصدوبیست هزار نفر از جماعت مسلمین به عنوان امام امت اسلام معرفی نمود خلیفه اول با امیرالمؤمنین حضرت علی بن ابی طالب(علیه السلام) بیعت کرد و به آن حضرت تبریک گفت.
جناب شوکانی از علمای اهل سنت در کتاب (نیل الا و کار) می نویسد: ابوبکر در روز غدیر به هنگام بیعت با امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) می گفت: (مبارک باد، مبارک باد بر تو ای پسر ابی طالب. صبح نمودم و خرسندم در حالیکه تو مولای من و هر مرد و زن مسلمان هستی و هر کس تو مولای آن نباشی مسلمان نیست.)
خلیفه اول به صراحت اسلام کسی که غیر از حضرت علی(علیه السلام) را به عنوان سرپرست و مولای خود پذیرفته مردود می داند، حال سئوالی که پیش می آید این است که چگونه خلیفه اول غصب خلافت کرده و دیگران او را به عنوان امام مذهب خود می دانند در حالیکه طبق گفته ابوبکر کسی که به امامت غیر از حضرت علی بن ابی طالب(علیه السلام) گردن نهد و بیعت کند اصلاً مسلمان نیست.
فضائل امیر غدیر منحصر به قرآن نیست و پیامبر عظیم الشأن اسلام حضرت محمدبن عبدالله(صلوات الله علیه و آله) خود نیز ذاکر امیرالمؤمنین(علیه السلام) است، اگر چه عظمت مولی الموحدین(علیه السلام) در وصف نمی گنجد و به قول شهریار شعر ایران باید گفت: (نه خدا توانمش گفت نه شیر توانمش خواند متحیرم چه نامم مثه ملک لافتی را) رسول خدا(صلوات الله علیه و آله) در رابطـه با فضائل بی شمار امیرالمؤمنین(علیه السلام) می فرماید: (اگر تمام د ریاها جوهر شود تمام درختان قلم گردد و اگر تمام انسانها نویسنده و همه جن ها حسابگر شوند، نمی توانند فضائل علی بی ابی طالب(علیه السلام) را بشمارند.) این روایت را جناب خوارزمی در کتاب (مناقب) پیرامون فضائل حضرت علی(علیه السلام) از پیامبر اکرم(صلوات الله علیه و آله) نقل می کنـد.
حضرت امیر مؤمنان علی (علیه السلام) بارها توسط رسـول گرامی اسلام با لفـظ امام مورد خطاب قرار گرفت و این حقیقتی است که جناب خوارزمی در مناقب خود در این رابطه از قول عبدالله ابن علیم جهنی می نویسـد که او گفته رسول خدا(صلوات الله علیه و آله) در رابطه با فضائل حضرت علی ابن طالب (علیه السلام) فرمودنـد: (أُوحیٌ إِلیَُ فی علیِ ثلاثه اشیاءَ لیلهً أسریَ بی: إنَّهُ سیدُالمؤمنین، و امامُ المتقین و قائد الغَرِّ المُحَحِّلینَ.) شبی که مرا به آسمان بردند سه چیز درباره حضرت علی(علیه السلام) به من وحی شد: او سرور مؤمنان است. امام و پیشوای اهل تقوا است و رهبر عابدان سپیدچهره می باشد.
از این روایت نتیجه می گیریم امامت حضرت علی ابن ابی طالب قبل از ماجرای غدیر به رسول خدا(صلوات الله علیه و آله) وحی شد ولی در روز هجدهم ذی الحجه، ابلاغ امامت آن حضرت توسط پیامبر گرامی اسلام در صحرای غدیر به جامعه اسلامی انجام شد. چه خوش سعادت هستند شیعیان امیرالمؤمنین که حضرت رحمهًللعالمین (صل الله علیه وآله) در روز قیامت از آنان شفاعت خواهد کرد.
خوارزمی در کتاب (مناقب) می نویسد که حضرت خاتم الانبیاء(صل الله علیه وآله) خطاب به حضرت علی(علیه السلام) فرمودند: (همانا شیعیان تو بر بنرهایی از نور قرار داشته، سیراب و سفیدچهره گردن من می باشند. برایشان شفاعت می کند و در نهایت فردای قیامت در بهشت همسایه من می باشند و همانا دشمنان تو فردای قیامت تشنه و سیه چهره و سیراب نگشته می باشنـد.)
فضائل بی شمار مولی الموحدین و امیرالمؤمنین حضرت علی(علیه السلام) منحصر به آیات مذکور و روایاتی نیست که در این نوشتار مختصر اشاره شد و زیبنده است که شیعیان و ارادتمندان آن امام همام در عید سعید غدیر خُم همانند دیگر ایّام سال معرفت خود را نسبت به قرآن کریم و عترت اهل البیت(علیه السلام) بیشتر نمانید و به درسهای اخلاقی و سیره زندگی آن بزرگواران در زندگی جامع عمل بپوشانند و پیام غدیر را به نسل های بعد از خود با بیانهای مختلف و شیوه های نو منتقل کنند زیرا این خواسته اوّل شخصیت عالی مقدار ملک و ملکوت حضرت مؤید مجتبی محمّدبن عبدالله(صل الله علیه وآله) است که در خطبه غدیر خُم فرمودند: (فَلیُبَلِّغِ الحاضرُ الغائبَ والوالِد إِلی یوم القیامَهِ. فرمان ابدی و جاودانه برای تمامی مسلمانــان اعصار و قرن ها که بایستی این خبر را حاضـران به غایبان و فرزنداران به فرزندان برساننــد.) کوته فکری است اگر عده ای ولی معرفی شده در غدیر را دوست رسول خدا قلمداد نمایند. زیرا پیامبر از انجام کار عبث بدور است که بخواهد مردم را در صحرای گرم نگه دارد سپس به مردم دستور بدهد این پیام بسیار مهم را به نسل های بعد منتقل کنند تا جامعه اسلامی در عصر نبوی و اعصار بعد از آن آنحضرت حضرت علی را به عنوان دوست رسول خدا بشناسند.
وظیفه همه شیعیان است که علاوه بر ترویج معارف قرآنی خطبه غدیر در روز هجده ذی الحجه با علی زمان حضرت ولیعصر مهدی آل محمّد و (عجل ا لله تعالی فرجه الشریف) با اعمال خود تجدید بیعت نموده و با دفاع عالمانه خود از عقایــد مکتب الهی تشیع و متصف شـدن به اخلاق ائمه اطهار(علیه السلام) که پس از امیر مؤمنان توسط رسول گرامی اسلام معرفی شدند. زمینه ساز ظهور آخرین یادگار موجود موعود و امام معرفی شده در عید سعید غدیر باشیم.
والسلام
امین بهرامی شریعت شوشتری
منابع:
۱) تفسیر طبری ص ۱۸۶، تفسیر کبیر امام فخر رازی، ج۳ ص ۴۳۱
۲) ) کشاف، زمخشری، ص ۴۲۲
۳) شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید معزلی، ج۳، ص ۲۵۴ ۴
۴) الدرالمنشور، سیوطی ج۲،ص ۲۵۹
۵) صحیح بخاری، ج ۵، ص ۵۲
۶) مفاتح الغیب، فخر رازی، ج۱۱، ص ۲۸۶ دار احیاء التراث عربی بیروت ۱۴۰۲
۷) نیل الا و طار، شوکانی، ج ۶، ص ۱۳۴
۸) مناقب، خوارزمی، ح ۳۴۱، ص ۴۷۸
۹) مناقب، خوارزمی، ح ۳۴۰، ص ۴۷۸
۱۰) مناقب، خوارزمی، ح۱۴۳، ص ۱۵۷
سلام
از مطالعه دیدگاه یربرکت حضرتعالی راجب امیرالمؤمنین امام علی ع وعیدغدیر بهره معنوی نصیبمان شد باکمال تشکر