حذف آموزش اجباری، تهدیدی جدی برای ایمنی جادهها و جان شهروندان است
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی بهار اهواز، مهران فتحی مقدم، مدرس آموزش آییننامه راهنمایی و رانندگی خوزستان، با انتقاد از تصمیم اخیر مسئولان مبنی بر اختیاری شدن دورههای آموزش آییننامه، این اقدام را «خطرناک و غیرمسئولانه» خواند و هشدار داد: حذف آموزش اجباری، تهدیدی جدی برای ایمنی جادهها و جان شهروندان است.
زمینه تصمیم: کاهش الزامات یا کوتاهی در مسئولیت؟
وی افزود: بر اساس مصوبه جدید اداره کل راهنمایی و رانندگی خوزستان، شرکت در دورههای آموزش آییننامه برای متقاضیان گواهینامه رانندگی اختیاری شده است.
مدرس آموزش آییننامه راهنمایی و رانندگی خوزستان بیان کرد: مقامات استانی دلیل این تغییر را «کاهش هزینهها و تسهیل فرایند دریافت گواهینامه» اعلام کردهاند.
فتحیمقدم گفت: منتقدان معتقدند این تصمیم بدون مطالعات کارشناسی و نادیده گرفتن تجربههای جهانی در حوزه ایمنی حمل و نقل گرفته شده است.
هشدار یک مدرس باسابقه: آموزش اجباری، خط قرمز نجات جانها
وی تأکید کرد: تجربه سالها تدریس آییننامه نشان میدهد بیش از ۷۰ درصد متقاضیان گواهینامه، پیش از آموزش، آگاهی کافی از مفاهیمی مانند حق تقدم، فاصله ایمن، تابلوهای راهنمایی و مدیریت شرایط بحرانی ندارند.
وی بیان کرد: اختیاری کردن این دورهها یعنی صدور گواهینامه برای افرادی که ممکن است حتی اصول اولیه را نمی دانند؛ آیا این تصمیم با آمار بالای تصادفات در خوزستان سازگار است؟
مدرس آموزش آییننامه راهنمایی و رانندگی خوزستان همچنین به آمار تکاندهنده تصادفات در استان اشاره کرد: در خوزستان سالانه تلفات سنگینی در سوانح رانندگی ثبت میشود. آیا منطقی است که به جای تقویت آموزش، آن را حذف کنیم؟
ادعای کاهش بار مالی بر داوطلبان
وی تصریح کرد :در مقابل، برخی مسئولان استانی استدلال میکنند آموزش اختیاری به متقاضیان «انعطاف» بیشتری میدهد و از بار مالی آنان میکاهد.
رانندگی تنها مهارت فنی نیست، یک الزام اخلاقی و اجتماعی است
فتحیمقدم یادآور شد: رانندگی تنها مهارت فنی نیست، یک الزام اخلاقی و اجتماعی است. آیا میتوان با ویدیوهای اینترنتی، فرهنگ احترام به عابر پیاده یا تابلوهای ایست را آموزش داد؟ این تصمیم مشکلاتی مانند فروش گواهینامههای غیراستاندارد و کاهش نظارت را تشدید میکند.
راهکار پیشنهادی: آموزش ترکیبی و نظارت چندلایه
وی اظهار کرد: کارشناسان ایمنی راهها پیشنهاد میدهند بجای حذف آموزش، سیستم بهروزرسانی شود و مواردی از قبیل آموزش اجباری نظری و عملی با محوریت شبیهسازی شرایط بحرانی، نظارت دقیقتر بر مدارس آموزش رانندگی و حذف مراکز غیرمجاز،بهبود کیفیت خودروها و اصلاح جادههای پرخطر استان و استفاده از فناوری مانند نصب جعبه سیاه در خودروهای نو مورد توجه قرار گیرد.
نتیجهگیری: جان مردم قربانی تصمیمات شتابزده نشود
مدرس آموزش آییننامه راهنمایی و رانندگی خوزستان گفت: انتقادهای کارشناسی نشان میدهد سیاستگذاری در حوزه حمل و نقل بدون توجه به دادههای میدانی و تجربه کشورهای موفق، نتیجهای جز افزایش آمار تصادفات و تشدید ناامنی جادهها ندارد.
وی افزود: اگر هدف واقعاً کاهش تلفات است، باید به جای حذف آموزش، بر ارتقای کیفیت آن، فرهنگسازی و تقویت زیرساختها تمرکز کرد. در غیر این صورت، خوزستان همچنان در صدر استانهای پرتصادف کشور باقی خواهد ماند.
آخرین آمار تصادفات در نوروز؛ ثبت بیش از یک میلیون تصادف و ۸۸۰ جانباخته
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی بهار اهواز به نقل از پلیس راهور، رئیس پلیس راهور فراجا با اعلام پایان طرح ترافیکی نوروز ۱۴۰۴ پس از ۲۱ روز، گفت: در این مدت یک میلیون و ۱۶ هزار و ۳۴۳ فقره تصادف ثبت شد و ۸۸۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند.
سردار سید تیمور حسینی با اعلام پایان طرح ترافیکی نوروز ۱۴۰۴ پس از ۲۱ روز، از ثبت بیش از ۵۵۸ میلیون تردد جادهای در بازه زمانی ۲۵ اسفند ۱۴۰۳ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۴ خبر داد و افزود: این آمار نسبت به سال گذشته حدود سه درصد افزایش داشته است.
توقیف ۶ هزار و ۷۹۱ گواهینامه به مدت ۳ ماه
سردار حسینی درباره نظارتهای ویژهای که در این ایام از سوی پلیس راهور بهمنظور کاهش تصادفات و جانباختگان انجام شد، گفت: همانطور که قبل از شروع طرح نوروزی ۱۴۰۴ نیز اعلام شده بود، همه رانندگان متخلفی که مرتکب ۲ تخلف حادثهساز همزمان میشدند، علاوه بر اعمال قانون، خودروهای آنها به مدت ۷۲ ساعت توقیف میشد.
وی ادامه داد: از دیگر طرحهای اجرا شده این بود که خودروهایی که خلافی بالای ۵ میلیون تومان داشتند و یا معاینه فنی نداشتند، توقیف و از ادامه تردد آنها جلوگیری میشد.
رئیس پلیس راهور فراجا خاطرنشان کرد: از ۱۳ فروردین تا صبح امروز ۱۶ فروردین، طرح ویژهای به اجرا درآمد که در آن هر رانندهای که مرتکب یک تخلف حادثهساز میشد، علاوه بر اعمال قانون و ثبت نمره منفی در گواهینامه، گواهینامه آنها به مدت سه ماه ضبط میشد. تا امروز که روز پایانی این طرح است، حدود ۶۷۹۱ جلد گواهینامه از رانندگان متخلف به مدت سه ماه توقیف شده است.
۲۰ هزار مجروح و صدرنشینی کرمان با ۷۹ جانباخته
سردار حسینی با اشاره به تلاشهای شبانهروزی پلیس راهور و سایر نهادهای مسئول، گفت: در طول ۲۱ روز اجرای طرح، شاهد ۷۳۸ فقره تصادف منجر به فوت بودیم که در مجموع ۸۸۰ نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند.
به گفته وی، در این مدت ۱۵ هزار و ۸۳۳ فقره تصادف جرحی ثبت شد که طی آن ۲۰ هزار و ۱۰۹ نفر مجروح شدند و هشت هزار و ۵۷۲ فقره تصادف خسارتی نیز به وقوع پیوست. مجموع تصادفات درونشهری و برونشهری در این بازه به یک میلیون و ۱۶ هزار و ۳۴۳ فقره رسید.
رئیس پلیس راهور فراجا اظهار کرد: استان کرمان با ۷۹ فوتی در صدر استانهای پرتصادف قرار گرفت و پس از آن به ترتیب استانهای فارس با ۷۶ نفر، خراسان رضوی با ۶۰ نفر، سیستان و بلوچستان با ۵۶ نفر و خوزستان با ۵۱ نفر در رتبههای بعدی قرار دارند.
سردار حسینی به تحلیل دلایل اصلی تصادفات فوتی پرداخت و اعلام کرد: ۴۴ درصد از تصادفات مرگبار به علت عدم توجه به جلو، ۱۵ درصد به دلیل ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه و ۱۴ درصد بهخاطر تغییر مسیر ناگهانی بودهاند همچنین بیشترین زمان وقوع تصادفات فوتی در بازه ساعت ۱۶ تا ۲۰ ثبت شده است.
وی بر ضرورت ارتقای ایمنی خودروهای تولید داخل تأکید کرد و گفت: سالهاست درباره ضعف بدنه خودروها هشدار میدهیم. امیدواریم امسال با حمایت دولت، رئیسجمهور و وزیر صمت، شاهد افزایش فشار بر خودروسازان داخلی برای ارتقای کیفیت و ایمنی محصولات آنها باشیم.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید